maandag 6 januari 2014

Update maandag 06-01-14, 14.05
‘Zorgverzekeraars sturen klant bos in,’ schreef De Telegraaf al op 13 december, ontdekten we nu pas. ‘Het is een janboel bij de klantenservices van zorgverzekeraars. In plaats van de consument goed voor te lichten over alles wat maar met zorg en verzekeren te maken heeft, krijgt maar liefst een op de drie klanten zeer gebrekkige of geheel verkeerde informatie.’ De Telegraaf baseert zich daarbij op een onderzoek van de Consumentenbond onder vijftien zorgverzekeraars. Het onderzoek staat in de Gezondgids voor december. ‘Zelfs op eenvoudige vragen werd onjuist of onzorgvuldig geantwoord.’ En: ‘Het kwam ook regelmatig voor dat een en dezelfde zorgverzekeraar verschillende antwoorden geeft op dezelfde vraag.’ Conclusie: ‘De Consumentenbond geeft geen van de verzekeraars een voldoende voor hun klantenservices. Menzis scoorde met een 5,9 als testoordeel het hoogst. Delta Lloyd en Zilveren Kruis Achmea volgen. FBTO, ONVZ en Salland kwamen het slechtst uit de bus.’ Nu snap ik waarom verzekeraars, bepaalde twitteraars en PR-bureau NRC zo boos waren dat ik mijn aanvraag niet schriftelijk had ingediend. Ja kom op zeg, als de mensen aan de telefoon beroerd zijn opgeleid en dat soort zaken dus kennelijk niet goed kunnen opzoeken, moet je dáár wat aan doen. Hier staat het hele bericht

zondag 5 januari 2014

Update zondag 05-01-14, 10.55
Tros Radar had al op 25 november een heel lang item over wat verzekeraars wel en niet vergoeden. Onthullend. Bij een restitutiepolis heb je vrije artsenkeuzen en kun je dus overal terecht. Denkt iedereen. Niet dus. Een woordvoerder van Menzis zegt het keihard in de uitzending. Je krijgt het wel vergoed, als de verzekeraar tenminste een contract is. Is er geen contract, dan krijg je een gemiddelde prijs. En die prijs ligt vaak lager dan de kostprijs, je moet dus altijd bijbetalen. Een woordvoerder van Independer zegt in de uitzending: ‘Dat oude begrip van restitutie, maak je geen zorgen want dan kun je zonder bijbetalingen overal terecht, dat is eigenlijk niet meer van toepassing.’ Waarop Tros Radar concludeert: dan is het dus eigenlijk geen restitutiepolis meer, maar een natura+ polis. Kijk hier de uitzending (het is een lang item, het wordt interessant ongeveer op 8’00”): http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1381026
Update zondag 05-01-14, 10.50
De Engelse krant The Guardian schreef een artikel over jongere mensen die kanker hebben (gehad) en de problemen die ze daardoor ondervinden bij het aangaan van relaties en het krijgen van werk. Het probleem is dat kanker vooral wordt gezien als een ziekte van oudere mensen, de maatschappij kan dus maar moeilijk omgaan met jongeren met de ziekte en misschien ook wel (dat staat er niet, maar dat denk ik) dat mensen ook gewoon kunnen genezen van kanker en dan weer gewoon met hun leven verder willen. Lees hier het artikel 

zaterdag 4 januari 2014

Update 4-1-2014, 11.25
De PvdA heeft toch wat van zich laten horen. Al op 24 december heeft Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester getwitterd over het rapport van Wijnand van de Ven dat die dag in Trouw stond. De tweet: ‘Volgens hoogleraar vindt risico selectie in basis verzekering plaats bit.ly/1e7JYJQ. Volgens @Zorgautoriteit niet. Vraagt om uitleg!’ Goed om te horen, mevrouw. Al hoop ik wel dat u niet vraagt om uitleg over de welles-nietesdiscussie die u noemt, maar dat u uitleg wilt over de risicoselectie die er plaatsvindt. Maar ik twijfel. Op haar pagina op de PvdA-site pleit Lea Bouwmeester bijvoorbeeld voor meer macht voor de patiënt. Klinkt goed maar in het stukje staat dan: ‘Meer kennis over de kwaliteit van zorg geeft de patiënt macht en dus een sterkere positie.’ Maar wat heb ik eraan om te weten dat het Slotervaart, bijvoorbeeld, topzorg biedt, als mijn verzekeraar weigert om het Slotervaart te contracteren. Heb ik dan macht? De macht om over te stappen ja. Met alle problemen die daarbij komen kijken. Bovendien weet je van tevoren niet aan welke zorg je komend jaar behoefte zult hebben, dus het is ook zo goed is onmogelijk om daarop te selecteren. Wat ik trouwens ook wel raar vindt is dat dit precies de ‘macht’ is waar VVD’ers het altijd over hebben. Dat is dus gewoon rechts, en helemaal niet sociaal-democratisch. Waar is dan de visie van de PvdA?

vrijdag 3 januari 2014

Update vrijdag 03-01-2014, 16.05
Niet schrikken. Frank heeft het blog nu echt vormgegeven als een blog, met dus het laatste bericht als eerste. Waren we niet aan toe gekomen om uit te zoeken hoe dat moet. Bleek een uurtje werk, en dan nog vooral omdat het inmiddels zoveel tekst is, haha: vanaf de update hieronder totaal 18.866 woorden! Het is misschien even wennen voor de trouwe fans, nu andersom lezen. En onderaan kun je klikken op 'oudere berichten' om, heel logisch eigenlijk, de oudere berichten te lezen. In het oudste bericht (van 11 december) staat het hele blog nog zoals het was.

Update vrijdag 03-01-2014, 15.00
Zag ik nu pas: een artikel in De Telegraaf van gisteren. ‘Zorgoverstappers betalen onterecht premie aan oude verzekeraar.’ Volgens de krant moeten ‘honderdduizenden’ overstappers in januari dubbele premie betalen. Zowel de oude als de nieuwe verzekeraar innen in januari allebei premie. ‘De onterecht betaalde premie krijgen overstappers teruggestort, maar dat kan wel even duren.’ Christine Rompa van zorgverzekeraar Achmea vindt dat allemaal heel normaal. ‘Als consument had je dit zelf kunnen voorkomen door al in november of begin december over te stappen.’ Nou, ik ben op heel wat sites geweest van zorgverzekeraars en ik heb nergens een waarschuwing gezien dat dit zou (kunnen) gebeuren, mevrouw Rompa. Ook nergens de aansporing gezien dat het aan te raden is om toch vooral in november al over te stappen. Het is ook nog eens zo dat al die reclamecampagnes pas in december echt los komen. Dus als u dat nou allemaal even verandert, mevrouw Rompa, dan kunt u in het vervolg met dat argument komen. Lekker is dat. Vast veel mensen stappen over omdat ze om goedkoper uit te zijn. Zijn ze in januari juist het dubbele kwijt! Je zult maar van een bijstandsuitkering moeten leven. 
Lees het artikel

Update vrijdag 03-01-2014, 15.15
Overstappen van zorgverzekeraar loont de moeite niet, schrijft het Financieele Dagblad vandaag. ‘Wekenlang is Nederland bestookt met reclamespotjes van zorgverzekeraars en aangemoedigd om van zorgverzekering te wisselen. Vergelijkingssites voorspelden als ieder jaar een recordaantal overstappers, in de hoop dat verzekerden die overstap via hún site zouden maken. Meer nog dan in eerdere jaren lijkt het enorme marketingoffensief grotendeels aan dovemansoren gericht geweest.’ En dat is volgens de krant ook wel logisch: ‘In de praktijk zijn de verschillen tussen de verzekeraars zo klein dat overstappen de moeite veelal niet loont.’ De journalisten schrijven trouwens ook de autoriteiten altijd zeiden dat het groeiend aantal overstappers het bewijs was dat de vrije markt in de zorg goed functioneerde. Maar dat er nu minder overstappers zijn betekent niet dat de zorgmarkt niet werkt. O? Dat is toch wel een beetje raar. Lees het hele artikel (het kan zijn dat je je moet registeren)

donderdag 2 januari 2014

Update donderdag 02-01-2014, 10.30
Uit een rondgang van de NOS langs de vier grote zorgverzekeraars blijkt dat er veel minder mensen van zorgverzekering zijn gewisseld dan vorig jaar. De verwachting was dat er juist veel meer overstappers zouden zijn. Vorig jaar wisselde 7,2 procent van de mensen van zorgverzekeraar, ik heb ergens gelezen dat de zorgverzekeraars dachten dat het dit jaar misschien wel 10 procent zou worden, maar het is bijna de helft minder: maar iets meer dan 5 procent! Ik snap dat wel. Uit dit hele blog blijkt ook dat het vaak maar veiliger is om te blijven zitten waar je zit. Al kunnen ze ook dan de polisvoorwaarden zo veranderen dat je helemaal niet meer krijgt waar je denkt recht op te hebben. Raar geregeld hoor.

Bijzonder is dat verzekeraars dachten dat mensen zouden kiezen voor een hoger eigen risico, maar dat ze dat juist helemaal niet hebben gedaan, veel mensen hebben juist gekozen voor een lager eigen risico. Geeft ook aan dat verzekeraars nauwelijks snappen wat er onder de mensen leeft. Ook raar, met al dat geld dat ze hebben en al die klanten. Misschien moeten ze het de mensen gewoon eens vragen waar ze behoefte aan hebben? Hee, idee!

Wat ik ook heel interessant en leuk en goed vindt om te horen is dat minder dan 1 procent heeft gekozen voor een goedkope polis met zeer beperkte artsenkeuze. Dus er zijn in Nederland maar iets van 160.000 mensen die het niks kan schelen waar ze naartoe moeten voor een behandeling en door wie ze dan worden geholpen. Zelfs de meeste studenten (waar veel van die polissen op waren gericht) maken dus een verstandige keuze. Hadden verzekeraars dus ook verkeerd in geschat: studenten zijn dus mensen die wel een beetje kunnen nadenken.

Update donderdag 02-01-2014, 10.35
Wat ik nu ook wel zou willen weten is hoeveel geld er dit jaar is gestopt in reclamecampagnes. Ik heb al heel wat mensen hun verbazing horen uitspreken over de hoeveelheid commercials op radio en tv in november en december. Dat heeft vast nog meer gekost dan de 571 miljoen euro die zorgverzekeraars in 2012/2013 hebben uitgegeven. Maar nu dus aan veel minder overstappers. Vorig jaar waren verzekeraars dus al een kleine 600 euro per overstapper kwijt, nu komt dat waarschijnlijk in de buurt van de 1.000 euro, evenveel dus als ze dit jaar aan premie zullen ontvangen van zo'n nieuwe klant. Het komt er dan op neer dat de zorgverzekeraars zo goed als de hele jaarpremie van de overstappers uit eigen zak moeten betalen. Belachelijk. Als je precies evenveel geld uitgeeft aan het binnenhalen van een nieuwe klant als je aan hem gaat verdienen (want zo'n overstapper gaat volgend jaar ws ook weer naar een goedkopere concurrent) ben je volgens mij niet goed bezig, weet ik nog van die paar maanden economie die ik gestudeerd heb. Dus minister Schippers: als u jaarlijks een half miljard wilt besparen op de zorg, dan weet u waar u dat geld kunt halen. Niets te danken hoor.

woensdag 1 januari 2014

Update woensdag 01-01-2014, 11.30
Ik wens iedereen een gelukkig en gezond 2014 of anders toch in ieder geval een heel goede (aanvullende) zorgverzekering.