Update donderdag 02-01-2014, 10.30
Uit een rondgang van de NOS langs de vier grote zorgverzekeraars blijkt dat er veel minder mensen van zorgverzekering zijn gewisseld dan vorig jaar. De verwachting was dat er juist veel meer overstappers zouden zijn. Vorig jaar wisselde 7,2 procent van de mensen van zorgverzekeraar, ik heb ergens gelezen dat de zorgverzekeraars dachten dat het dit jaar misschien wel 10 procent zou worden, maar het is bijna de helft minder: maar iets meer dan 5 procent! Ik snap dat wel. Uit dit hele blog blijkt ook dat het vaak maar veiliger is om te blijven zitten waar je zit. Al kunnen ze ook dan de polisvoorwaarden zo veranderen dat je helemaal niet meer krijgt waar je denkt recht op te hebben. Raar geregeld hoor.
Bijzonder is dat verzekeraars dachten dat mensen zouden kiezen voor een hoger eigen risico, maar dat ze dat juist helemaal niet hebben gedaan, veel mensen hebben juist gekozen voor een lager eigen risico. Geeft ook aan dat verzekeraars nauwelijks snappen wat er onder de mensen leeft. Ook raar, met al dat geld dat ze hebben en al die klanten. Misschien moeten ze het de mensen gewoon eens vragen waar ze behoefte aan hebben? Hee, idee!
Wat ik ook heel interessant en leuk en goed vindt om te horen is dat minder dan 1 procent heeft gekozen voor een goedkope polis met zeer beperkte artsenkeuze. Dus er zijn in Nederland maar iets van 160.000 mensen die het niks kan schelen waar ze naartoe moeten voor een behandeling en door wie ze dan worden geholpen. Zelfs de meeste studenten (waar veel van die polissen op waren gericht) maken dus een verstandige keuze. Hadden verzekeraars dus ook verkeerd in geschat: studenten zijn dus mensen die wel een beetje kunnen nadenken.
Update donderdag 02-01-2014, 10.35
Wat ik nu ook wel zou willen weten is hoeveel geld er dit jaar is gestopt in reclamecampagnes. Ik heb al heel wat mensen hun verbazing horen uitspreken over de hoeveelheid commercials op radio en tv in november en december. Dat heeft vast nog meer gekost dan de 571 miljoen euro die zorgverzekeraars in 2012/2013 hebben uitgegeven. Maar nu dus aan veel minder overstappers. Vorig jaar waren verzekeraars dus al een kleine 600 euro per overstapper kwijt, nu komt dat waarschijnlijk in de buurt van de 1.000 euro, evenveel dus als ze dit jaar aan premie zullen ontvangen van zo'n nieuwe klant. Het komt er dan op neer dat de zorgverzekeraars zo goed als de hele jaarpremie van de overstappers uit eigen zak moeten betalen. Belachelijk. Als je precies evenveel geld uitgeeft aan het binnenhalen van een nieuwe klant als je aan hem gaat verdienen (want zo'n overstapper gaat volgend jaar ws ook weer naar een goedkopere concurrent) ben je volgens mij niet goed bezig, weet ik nog van die paar maanden economie die ik gestudeerd heb. Dus minister Schippers: als u jaarlijks een half miljard wilt besparen op de zorg, dan weet u waar u dat geld kunt halen. Niets te danken hoor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten